A | A | A

Nieuws

Sociaal ondernemend Eindhoven

Tijdens de Dag van de Bouw op zaterdag 4 juni 2016 kreeg wethouder Yasin Torunoglu de documentaire ‘Sociaal Ondernemend Eindhoven’ start screen sociaal ond e hovenaangeboden door organisaties uit de regio Eindhoven. Met de documentaire willen zij andere bedrijven inspireren om ook socialer te ondernemen. Zodat nog meer inwoners een kans krijgen op de arbeidsmarkt.   


In deze film komen aan het woord:

  • Gemeente Eindhoven, wethouder Staf Depla
  • PSO Nederland, Yuri Starrenburg
  • Trudo, Thom Aussems
  • Stam+De Koning, Arno van Tilburg
  • Swinkels Glas, Willy Swinkels
  • Van der Valk Hotel Eindhoven, Rick Polman
  • Huybregts Relou, Jurgen van de Ven
  • Huybregts Relou, Manuel Cardoso Goncalves
  • Bouwend Nederland afdeling Oost Brabant e.o., Edmee Liebregts
  • Caspar de Haan, Cas de Haan
  • FC Eindhoven, Kees Lepelaars
  • Philips, Frank Visser
  • M. Heezen BV, Thijs Heezen
  • Springplank040, Thijs Eradus

 

Ergon scoort order uit China

Dinsdagmiddag 22 maart is met de ondertekening van het samenwerkingscontract het startschot gegeven voor een grote nieuwe productieorder voor Ergon. Voor het chinese bedrijf HKC gaat Ergon per jaar 100.000 tot 180.000 televisies assembleren en de warehousing verzorgen van monitors. Zeer passend werk voor vijftig mensen met een arbeidsbeperking.

Logistieke partner
HKC is een producent van computer-randapparatuur zoals monitoren, televisies, speakers en webcams. Vanwege de toenemende productiekosten in eigen land, de hoge transportkosten en zware importheffingen op eindproducten, kiest ook HKC ervoor onderdelen naar Europa te brengen en daar te assembleren. HKC heeft nu een assemblagelijn in Polen en verplaatst het hoofdkantoor naar Eindhoven, omdat het merendeel van de verkoop plaatsvindt in West-Europa.  

Via de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij is HKC in contact gekomen met Ergon. Ergon bleek de juiste logistieke partner te zijn door de combinatie van uitstekende logistieke bereikbaarheid, voldoende opslagruimte en aanwezigheid van goede productiekrachten. Het dinsdag ondertekende contract heeft een looptijd van twee jaar met mogelijkheid van verlenging tot vijf jaar. 

Passend werk voor 50 arbeidsbeperkten
Een mooie opdracht, met hoofdzakelijk eenvoudig repeterend en zittend productiewerk dat zeer passend is voor medewerkers van Ergon. Om het goed werkbaar te maken voor de medewerkers, wordt het gehele proces opgeknipt in minimaal 36 eenvoudige stappen. In april wordt de productielijn opgebouwd in een productiehal van Ergon. Vanaf begin mei gaat een groep van ongeveer 50 medewerkers dagelijks aan de slag met het assembleren van de tv’s en de warehousing van de monitors. Gestart wordt met 100.000 tv’s met een doorgroei naar 180.000 stuks per jaar.

Ondertekening Ergon HKC 1

De heer Peter Quik (algemeen directeur Ergon) en Sean Chen (productmanager HKC) ondertekenen het contract.

Ondertekening Ergon HKC 3

Ondertekening Ergon HKC 2

De heer Sean Chen (productmanager) en mevrouw Amanda Ho (officemanager) waren namens HKC aanwezig voor de ondertekening van het contract. Namens Ergon waren Peter Quik (algemeen directeur), Jan Sengers (bedrijfsdirecteur),Frank Derkzen (Businessunitmanager) en Ernst Koszczol (workcenterleider) aanwezig. 

Klijnsma lanceert digitale rekenhulp voor werkgevers

Bron: Rijksoverheid, 15 februari 2015

Staatssecretaris Klijnsma van Sociale zaken en Werkgelegenheid lanceert vandaag een digitale rekenhulp voor werkgevers. Met deze tool kunnen werkgevers snel en makkelijk bepalen of ze recht hebben op premiekortingen als zij iemand in dienst nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De regelhulp is te vinden op http://www.regelhulpenvoorbedrijven.nl/premiekortingen

Klijnsma uitvoering participatiewet snel verbeterenKlijnsma: ‘’Deze tool helpt werkgevers om in een paar minuten tijd antwoord te vinden op veel van hun vragen.’’

Door premiekortingen is het voor werkgevers financieel aantrekkelijk om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Het jaarlijkse voordeel kan oplopen tot € 7000 gedurende maximaal drie jaar.

Premiekortingen zijn beschikbaar voor drie doelgroepen met een afstand tot de arbeidsmarkt, namelijk: ouderen, arbeidsgehandicapten en mensen uit de doelgroep banenafspraak.

Werkgevers kunnen de regelhulp ook raadplegen op het ondernemingsplein. De belastingdienst en UWV zullen in hun communicatie ook verwijzen naar de regelhulp.

Legerplaats Oirschot aan de slag met banenafspraak

Jetta Klijnsma bij DefensieBij Legerplaats Oirschot hebben dertien mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werk gevonden. “Het is mooi om te zien hoe blij mensen zijn weer te werken, collega’s te hebben en met verhalen thuis te komen.” Dat zei staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid tijdens haar bezoek aan de Legerplaats Oirschot. De nieuwe medewerkers vervullen burgerfuncties binnen onder meer de logistiek en facilitaire ondersteuning. Een van de dertien medewerkers is Sikko Kaspers. Hij verloor na een bedrijfsongeval zijn baan als timmerman. Als logistiek medewerker bij Defensie heeft hij zijn draai weer gevonden “Werk is voor mij heel belangrijk. Ik kan weer doorgaan met mijn leven."

Bron: Ministerie van Defensie, 10 november 2015. Via de site van het Ministerie van Defensie kunt u het hele verhaal lezen.

Halve ton om arbeidsbeperkten te plaatsen op gemeentehuis Valkenswaard

De Gemeente Valkenwaard stelt 50.000 euro beschikbaar voor nieuwe arbeidsplaatsen binnen het gemeentehuis voor mensen met een beperking. Voor 2016 moeten de A2-gemeenten waartoe Valkenswaard behoort, minstens negen nieuwe arbeidsplaatsen voor arbeidsbeperkten creëren. De gemeente Valkenswaard neemt hierin een voorbeeldfunctie.

Bron: Eindhovens Dagblad, 6 november 2015Geld

Doelgroepregister online

Het doelgroepregister is online. Dit is een landelijk register waarin alle mensen staan die in aanmerking komen voor een baan uit de banenafspraak. UWV beheert dit register. Met de banenafspraak hebben kabinet en werkgevers met elkaar afgesproken om extra banen te creëren voor mensen met een ziekte of handicap. Werkgevers realiseren tot 2026 in totaal 100.000 extra banen voor deze doelgroep; de overheid 25.000. Via het werkgeversportaal op uwv.nl kunt u controleren of een sollicitant of werknemer in het doelgroepregister opgenomen is. Het werkgeversportaal is de beveiligde omgeving voor werkgevers op de website van het UWV. Als u nog geen account hebt, dan kunt u via bovenstaande link een account aanvragen. 

Bron: uwv.nl

Ook interessant: Infographic 'Wat is het doelgroepregister'

Werkgeversportaal UWV

Werkgevers Zorg en Onderwijs ontmoeten 04Werkt

Op donderdag 22 oktober zijn werkgevers uit de branche Zorg en Onderwijs in de regio Eindhoven, Helmond en De Kempen bijgepraat over de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO), de Participatiewet en Functiecreatie. Actuele thema's rondom 04Werkt. Een beeldverslag van deze middag:

Zorg en bijeenkomst

Wethouder Staf Depla: "We moeten zorgen dat vraag en aanbod van werk veel beter op elkaar afgestemd worden."

 Zorg en Onderwijs 3

Roland van der Heijden, manager Lumens (midden) en Yuri Starrenburg (rechts), voorzitter PSO Nederland: "PSO zorgt voor een kwalitatieve inpassing van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt."

Zorg en onderwijs

Een zaal met betrokken aanwezigen van bijvoorbeeld Lunet Zorg, Zuidzorg, Strabrecht College Geldrop, Design Academy Eindhoven en Maxima Medisch Centrum.

 

 

Werkgeversservicepunt 04Werkt van start

Week van de OndernemerOp 23 september 2015, tijdens de Week van de Ondernemer in Eindhoven, heeft wethouder Staf Depla samen met ondernemer Rick Polman (Van der Valkhotel) het regionale werkgeversservicepunt 04Werkt gelanceerd. Het werkgeversservicepunt 04Werkt is erop gericht om de regionale arbeidsmarkt in Zuidoost-Brabant* te verbeteren met een goede en snelle match tussen werkgevers en werkzoekenden. Daarbij is er speciale aandacht voor de bemiddeling van mensen met een arbeidsbeperking.

Samenwerking
Met 04Werkt bieden Gemeenten, UWV en Sociale Werkbedrijven in Zuidoost Brabant gezamenlijk één ingang voor werkgevers, met dienstverlening rondom personeelsvraagstukken. Accountmanagers van 04Werkt nemen werkgevers veel werk uit handen bij het vinden van medewerkers die goed bij hun organisatie passen. Werkgevers kunnen terecht bij 04Werkt voor advies en ondersteuning op het gebied van werving en selectie; maatwerk op de werkvloer (jobcoaching), advies over financiële voordelen als proefplaatsingen, loonkostensubsidie en scholingsvergoedingen en kennis over de arbeidsmarkt in de regio.

Aanleiding
04Werkt is de uitvoeringsorganisatie van het regionaal werkbedrijf. In april tekenden de 14 regiogemeenten*, werkgevers- en werknemersvertegenwoordiging, UWV, Sociale Werkvoorziening-bedrijven en onderwijsorganisaties de intentieverklaring ‘Samen op weg naar het Regionaal Werkbedrijf Zuidoost-Brabant’. De ontwikkeling van het regionaal werkbedrijf is een onderdeel van de Participatiewet. Deze wet is er om zo veel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking werk te laten vinden.

* Arbeidsmarktregio  Zuidoost-Brabant bestaat uit de volgende gemeenten: Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Eersel, Eindhoven, Heeze-Leende, Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Oirschot, Reusel-de Mierden, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre.

Waar liggen de kansen van de Participatiewet voor ondernemers?

Kringloopwinkel Het Goed De Participatiewet biedt vooral veel kansen voor ondernemers. Ondernemers moeten ze alleen nog ontdekken!  Ik wil u graag meenemen in mijn ervaringen en de mogelijkheden die ik zie binnen de nieuwe Participatiewet. En ik wil u vooral laten zien welke kansen en voordelen het u als collega-ondernemer kan bieden en hoe het uw onderneming verder ten dienste kan zijn.

Bron: Ad Vogels, regio bedrijfsleider Kringlooporganisatie Het Goed, via Blog WSD

Het zal u zeker niet ontgaan zijn dat de Participatiewet per 1 januari 2015 in werking getreden is.  Iedereen die kan werken maar daarbij ondersteuning nodig heeft, valt onder deze nieuwe wet. Daarnaast geeft de overheid aan dat als het bedrijfsleven zelf niet in staat is om 100.000 extra banen te genereren zij op termijn een quotum instelt. Zover hoeft het in mijn ogen beslist niet te komen.

Wat is met de komst van de Participatiewet voor Kringlooporganisatie Het Goed als leerwerkbedrijf en als werkgever in de praktijk veranderd? Na de invoering van de nieuwe wet op 1 januari was het even wat rommelig en was men zoekende bij de uitvoerende instanties. Partijen waren vooral nog bezig om de nieuwe wet te implementeren binnen hun organisaties.  Verder was het zoeken hoe en met welke partijen de gemeenten met de doelgroep aan de slag wilden gaan. Gelukkig zijn de meeste partijen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering al een eind op weg en het is mooi om te ervaren dat WSD binnen de regio voorop loopt in deze ontwikkeling.

Kansen zien
Dat we er jammer genoeg nog lang niet zijn en dat wellicht de belangrijkste schakel (lees: veel ondernemers) nog onwennig en onwetend is met de nieuwe regelgeving en mogelijke voordelen mag blijken uit een paar recente praktijkvoorbeelden:

  • Iedereen heeft zijn mond vol van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Laatst was ik bij een ondernemerscontactdag in Best en had men duurzaam ondernemen op de agenda staan. In eerste instantie werd echter alleen gesproken over goedkopere energie en alternatieve oplossingen. Het ging dus alleen maar over profit en planet! Ik heb daar de kans aangegrepen om ondernemers te laten weten dat ze misschien wel de belangrijkste pijler vergaten en wel people. Een gemiste kans! Om een lang verhaal kort te houden, op het einde van de avond was er een projectgroep ’Talentcoöperatie’ gevormd binnen het Ondernemers Collectief Best (OCB). Doel: kijken naar mogelijkheden voor stageplekken, werkervaringsplaatsen en een vacaturebank binnen Best, met name voor mensen die ondersteuning nodig hebben.
  • Een interieurondernemer in het hogere marktsegment op Ekkersrijt benaderde mij met de mededeling dat zijn klanten gingen vragen wat hij als ondernemer eigenlijk aan MVO deed! Dit noopte hem tot nadenken en hij moest een concreet antwoord schuldig blijven. Ook hier hebben we uiteindelijk de samenwerking gevonden en wordt onze samenwerking letterlijk breed uitgemeten in zijn toonzaal. Producten van Het Goed, die door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn gemaakt of gepimpt, verkoopt hij in zijn winkel. Klanten waarderen dit en zullen met een tevredener gevoel hun nieuwe aankoop doen omdat deze doelgroep bewust met MVO bezig is en de beslissing tot aankoop laat afhangen van MVO: het doet uiteindelijk ook de ondernemer Goed!

Mijn ervaring als ondernemer
De samenwerking met mensen die onder de Participatiewet vallen, biedt mij vooral voordelen als ondernemer! Ik ga een aantal voordelen even voor u benoemen:

  • Zeer gemotiveerde en loyale personeelsleden: de medewerkers zijn u dankbaar dat u hen een kansen biedt en dit krijgt u van hen terug. Werk hebben, betekent ook voor deze groep erbij horen en meedoen met de maatschappij!
  • Ondersteuning en begeleiding op de achtergrond: u wordt bijgestaan door professionals die op alle fronten begeleiding geven. In een aantal gevallen is er zelfs een vangnetregeling bij ziekte. U wordt ontzorgt!
  • Bedrijfseconomisch: Ja, ook financieel kunt u er voordeel bij hebben. U betaalt namelijk de loonwaarde over de productiviteit van de medewerker. In praktijk ervaar ik dat door de hoge motivatie en loyaliteit van de medewerker aan het bedrijf de productiviteit en economische meerwaarde hoger ligt dan het vastgestelde tarief.
  • MVO: Profileer u nu en deel uw MVO-inspanning met uw klanten. Uiteindelijk gaan de ondernemers die zich bezig houden met MVO, omdat ze erin geloven, de race winnen. U loopt het gevaar dat als u niet tijdig instapt in het MVO-verhaal dat de tijd u gaat inhalen. Klanten en andere ondernemers zullen zich de komende jaren steeds vaker en meer gaan verdiepen in deze materie en ondernemers gaan vergelijken.
  • Het goede gevoel: mensen een kans bieden, genieten van het geluk van een ander. Dat u daar uw bijdrage aan hebt gegeven. Dat moet iedereen toch aanspreken.

Het beste eruit halen
Graag zou ik u willen uitnodigen om eens out-of-the box te denken als ondernemer. Geef ons als leerwerkbedrijf eens de kans om te bewijzen dat wij prima in staat zijn de goede match met uw openstaande vacature te maken, ook als er deel-vacatures ontstaan. Is een medewerker te zwaar belast? Denk eens aan jobcarving of functiecreatie. Zie hier uw kansen.

Tot slot: een professioneel leer-werkbedrijf is van essentieel belang  om uw aspirant medewerkers op te leiden.  Het Goed is in samenwerking met WSD verantwoordelijk voor dat kandidaten binnen een bepaalde periode voldoende werknemersvaardigheden en competenties bezitten om de stap naar regulier werk dan wel detachering te maken. Ons leerwerkbedrijf legt de lat zeer hoog. Als erkend leerwerkbedrijf voor veel kenniscentra beseffen wij dat de match met een werkgever in een keer goed moet zijn. Een ondernemer zit niet te wachten om een avontuur aan te gaan met mogelijke kandidaten vol onzekerheden en  extra werk. U wilt gewoon kwaliteit om uw vacature in te lossen. Wij kunnen samen deze match maken vanuit ons gezamenlijke leerwerkbedrijf! Geef een van onze deelnemers eens een keer een kans en laat u aangenaam verrassen! Dan pas kan de Participatiewet uitgevoerd worden zoals die bedoelt is en kan iedereen meedoen,  ook al heeft degene daar even wat hulp en ondersteuning bij nodig. Hopelijk heb ik u op een positieve manier kunnen prikkelen of nieuwsgierig gemaakt om met ‘een Goed Gevoel ‘ te ondernemen en de meerwaarde te ontdekken.

Kringloopwinkel Het Goed
Het Goed is een landelijke kringlooporganisatie waarbij 24 kringloopbedrijven zijn aangesloten. Het Goed zet zich samen met gemeenten en partners in voor werkgelegenheid en meer hergebruik van goederen. In totaal werken ongeveer 850 medewerkers bij de winkels van Het Goed en het textielsorteercentrum. Door de trendy uitstraling, het ruime aanbod en de goede service bezoeken jaarlijks ruim 3 miljoen mensen de winkels van Het Goed. 

Belangrijke stap in samenwerking regionale arbeidsmarkt

Intentieverklaring ontwikkeling Regionaal Werkbedrijf arbeidsmarktregio Zuidoost Brabant

De 14 gemeenten van de arbeidsmarktregio Zuidoost Brabant* werken samen met werkgevers en werknemersvertegenwoordiging, UWV, Sociale Werkvoorziening-bedrijven en onderwijsorganisaties aan de oprichting van een regionaal Werkbedrijf. Om de gezamenlijke doelgerichtheid te onderstrepen, ondertekenden zij op maandag 13 april 2015 in Eindhoven de intentieverklaring ‘Samen op weg naar het Regionaal Werkbedrijf Zuidoost-Brabant’.

Schakelfunctie op de arbeidsmarkt
Het doel van het bestuurlijke samenwerkingsverband is een betere werking van de regionale arbeidsmarkt met een goede en snelle match tussen werkgever en werkzoekende. Daarbij is er speciale aandacht voor de bemiddeling van mensen met een arbeidsbeperking. Zo komt er een menukaart met werkgeversvoorzieningen, zoals loonkostensubsidie, mobiliteitsbonus, jobcoaching, proefplaatsing en no-risk polis. Andere doelstellingen van het regionaal werkbedrijf zijn voorzieningen voor beschut werken, creëren en invullen van garantiebanen, marktbewerkingsplannen en verbeteren dienstverlening aan werkgevers met een werkgeversservicepunt (één dienstverleningsconcept; één contactpersoon en een verbeterd matchingsproces).

De ontwikkeling van het regionaal werkbedrijf is een onderdeel van de Participatiewet. Deze wet is er om zo veel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking werk te laten vinden.

Partners Regionaal Werkbedrijf Zuidoost-Brabant

* Arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant bestaat uit de volgende gemeenten: Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Eersel, Eindhoven, Heeze-Leende, Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Oirschot, Reusel-de Mierden, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre.

Groepsfoto 

Netwerkbijeenkomst Sociaal Ondernemen (PSO) druk bezocht

Netwerkbijeenkomst sociaal Ondernemen PSO 20150414 0021

De locatie was mooi, het weer prachtig, de hapjes lekker en het was druk, goed druk: Afgelopen dinsdag 14 april vond de eerste netwerkbijeenkomst Sociaal Ondernemen / PSO plaats in het prachtige Ketelhuis op het GGzE-terrein De Grote Beek. Met meer dan 100 deelnemers bleek ook de animo veel groter dan de organisatie van te voren inschatte. De organisatie was in handen van de gemeente Eindhoven en Ergon en werd inhoudelijk en facilitair fantastisch ondersteunt door de GGzE.

De opening en dagvoorzitterschap werd verricht door Peter Quik, algemeen directeur Ergon, die eerlijk toegaf het dagvoorzittersschap iets nieuws voor hem was was, maar wel goed van pas kwam op zijn eigen Individueel Ontwikkelingsplan.

PSO-voorzitter Yuri Starrenburg nam het aandachtige publiek mee in de laatste ontwikkelingen rondom PSO en de stand van zaken. Na een lange aanloop lijkt PSO steeds meer voeten aan de grond te krijgen en met name in de regio Eindhoven lopen de aanmeldingen voor PSO storm. En om dit te bevestigen overhandigde Yuri aan maar liefst 7 ondernemers het PSO-certificaat, te weten:

Hans Marechal, relatiebeheerder van GGzE, gaf in een enthousiast, maar ook kritisch betoog een verslag van de wijze waarop de PSO-certificering heeft aangepakt.

De Eindhovense voorvechter voor sociaal ondernemen en wethouder Werk en Inkomen Staf Depla mocht de microfoon overnemen en gaf in de hem bekende stijl een bevlogen betoog, niet alleen over de wenselijkheid en nut van sociaal ondernemen, maar vooral over de noodzaak van sociaal ondernemen. Waarbij PSO het beste middel is om sociaal ondernemen aan te tonen. Voor zowel opdrachtgever als –nemer kan het PSO-certificaat op een relatief simpele manier aantonen waar de ondernemer staat.

Vervolgens was het de taak van de wethouder om een 8-tal regionale top-ondernemers te benoemen tot PSO-ambassadeur Regio Eindhoven, te weten:

Tijdens het afrondende panelgesprek (met Conny Bodeker, GGzE, Olaf Senden, Ballast-Nedam, Yuri Starrenburg PSO-Nederland en Staf Depla, Gemeente Eindhoven) werd uitvoerig gediscussieerd over sociaal ondernemen en de PSO in het bijzonder. Dirk-Jan van Stipdonk diende nog een mooie motie in bij de wethouder ter voorkoming van verdringing van mensen met een beperking bij het aangaan van verschillende al-dan-niet volgtijdelijke aanbestedingsopdrachten. Wethouder Depla gaf direkt Yuri Starrenburg (in zijn rol van projectleider sociaal ondernemen) de opdracht mee dit punt te onderzoeken en er iets mee te gaan doen.

Na afsluting door Peter Quik (die bij algemene stemmen geslaagd was voor zijn IOP-onderdeel dagvoorzitter) en onder dankzegging aan de GGzE voor de faciliteiten en ondersteuning werd er nog een flinke tijd doorgesproken  op het zonovergoten terras van Het Ketelhuis.

Meer info? www.pso-nederland.nl

De foto's van het event kunt u hier vinden: http://www.mijnalbum.nl/Album=PX4CJJDT

 Netwerkbijeenkomst sociaal Ondernemen PSO 20150414 0003Netwerkbijeenkomst sociaal Ondernemen PSO 20150414 0011

Netwerkbijeenkomst sociaal Ondernemen PSO 20150414 0013Netwerkbijeenkomst sociaal Ondernemen PSO 20150414 0014Netwerkbijeenkomst sociaal Ondernemen PSO 20150414 0040

Netwerkbijeenkomst sociaal Ondernemen PSO 20150414 0017Netwerkbijeenkomst sociaal Ondernemen PSO 20150414 0036

Netwerkbijeenkomst sociaal Ondernemen PSO 20150414 0053